Komputerowy Atlas 3D – Visible Body Muscle Premium

Visible Body Muscle Premium. Mięsień nadgrzebieniowy.
Visible Body Muscle Premium. Mięsień nadgrzebieniowy.

Ostatnio na głowie siedziało mi trochę nauki, wyjazd do Warszawy, zmęczenie i trochę nerwów. Kiedy już trochę odpocząłem, chciałbym napisać co nieco o programie, z którego bardzo często korzystam, czyli Visible Body Muscle Premium 4.1.

Program ten jest jednym z serii Visible Body, czyli grypy interaktywnych atlasów 3D tyczących się fizjologii i anatomii człowieka. Na swoim komputerze (bo wersji PC dotyczy ten wpis) mam także inne programy z tej serii, natomiast nie korzystam z nich równie często.

Zakupienie Visible Body Muscle Premium to koszt około 32 euro. Producent tak opisuje ten program:

Muscle Premium jest interaktywnym trójwymiarowym zanurzeniem się w mięśniach ludzkiego ciała. Idealny dla studentów, prowadzących i pracowników służby zdrowia, którzy chcą nauczyć się, powtórzyć czy też poznać bardziej mięśnie, ich przyczepy i funkcje. Interaktywny atlas 3D zawierający ponad 600 mięśni, 200 kości, setki obwodowych nerwów, więzadeł i kaletek. Wymowa oraz definicje wszystkich struktur w tym te dotyczące ukrwienia i unerwienia […]

Teraz kilka zdań ode mnie. Postaram się podzielić się akapity w uniwersalny sposób, aby potem móc opisać inne atlasy wg podobnych kryteriów.

Parametry i specyfika:

Nie chcę tutaj pisać konkretnie, bo to można znaleźć na stronie producenta, lecz o moich odczuciach. Na moim laptopie, który do elitarnych ani nawet przeciętnych już nie należy, program działa płynnie, a w tle można mieć otwarte inne aplikacje (w moim przypadku Mozilla i PDF-XChange Viewer). Aby uruchomić i korzystać z programu nie trzeba mieć połączenia z siecią, wszystkie informacje zapisane są na dysku.

Zawartość

Kiedy uruchamiamy aplikację, otwiera nam się główne okno.

[foogallery id=”2159″]

Możemy przejść z głównego menu do “anatomii”, “funkcji”, “indeksu” oraz “testu”. Przechodząc do działu “anatomia”, a następnie do konkretnej grupy mięśniowej, spotykamy się z interfejsem, który będzie służyć nam przez właściwie cały czas pracy z programem.

Interfejs

Aby ułatwić sobie pisanie, a Wam czytanie, będę odnosił się do wybranych numerków, które naniosłem graficznie na zrzut aplikacji.

[foogallery id=”2160″]
  1. Program obsługujemy za pomocą myszki, strzałek, klawiszy wasd oraz skrótów klawiaturowych. Możemy obracać model, powiększać, zmieniać położenie środka ekranu. Jak widać, mamy też do dyspozycji sterownik, który przydaje się, jeżeli mielibyśmy jakieś problemy z klawiaturą.
  2. Zmiana koloru tła między czarnym/białym oraz przejście w tryb pełnoekranowy. Poniżej widać nieduży pasek, dzięki któremu możemy szybciej zaznaczyć dużą liczbę struktur, zapoznać się z definicją i wymową.
  3. Istnieje możliwość ukrywania danych struktury (skrót klawiatury h), tworzenie ich przezroczystymi (skrót klawiatury f), niestety, aby ukazały się ponownie, trzeba zresetować dany widok modelu (program zapamiętuje tylko jeden ruch wstecz) lub inaczej kombinować. Mamy możliwość zaznaczenia kilku struktur. Niestety nie ma możliwości zaznaczania ich jednym pociągnięciem kursora (jak to się robi w przypadku ikon na komputerze), lecz trzeba kliknąć na każdą z nich.
  4. Panel boczny: resetuj widok, pokaż struktury, “zgaś” strukturę, ukryj, wybierz kilka, “zgaś” pozostałe, ukryj pozostałe, pokaż pinezki, pokaż landmarks, definicja.
    1. Pokaż pinezki, to opcja, która wyświetla nam wbite w kości czerwone i niebieskie pinezki, odpowiadające przyczepom zaznaczonego mięśnia.
    2. Nie wiem jak przetłumaczyć “landmarks”, chodzi o mapy mięśni na kościach. Wygląda to tak:
      [foogallery id=”2161″]
    3. Opcja definicja wyświetla nam opis wybranej przez nas struktury w języku angielskim. W tej wersji programy mankamentem jest duży obszar pola definicji, który utrudnia efektywną naukę. W definicji mamy zawarte: krótki opis, przyczepy, funkcje, unerwienie, ukrwienie. Przy ważniejszych mięśniach możemy także oglądnąć ich czynność.
      [foogallery id=”2162″]
  5. Pasek dolny daje możliwość: powrotu do głównego menu, powrotu do anatomii, przejścia do filmików z czynnościami mięśni, udostępnienia zrzutu programu, wyszukiwanie struktur czy rysowanie po modelu. Pod wielokropkiem kryje się: indeks, quiz, pomoc, kontakt, inne aplikacje, ukryj/pokaż sterownik.
    1. Indeks pozwala nam wyszukać interesujący nas mięsień ze spisu posegregowanego alfabetycznie. Przy wyszukiwaniu mięśnia wyświetla nam się od razu jego obrazek.
    2. Przechodząc do testowania naszych umiejętności, mamy możliwość wybrania zakresu materiału, który podzielony jest na regiony ciała, np. bark i ręka. Następnie wyświetla nam się dość łatwe pytanie (wskaż konkretny mięsień). Quiz więc jest niezbyt przemyślany, ponieważ nawet początkujący studenci nie powinni mieć z nim problemu (chyba, że ze względu na język angielski).

Ze względu na wymienione możliwości z programem pracuje się całkiem przyjemnie i dość szybko. Jeżeli chodzi o treść merytoryczną, to wszystko wydaje się w porządku, pokrywa się z Bochenkiem lub bardzo nieznacznie różni. Program nie wymienia bardzo słabych czynności mięśni, które możemy spotkać w Bochenku, skupia się na najważniejszych. Prócz definicji mięśni, mamy także mniej dokładne opisy kości, nerwów, więzadeł czy kaletek.

Zapraszam jeszcze na krótki filmik prezentujący program. Uprzedzam, że mój styl mówienia nie należy do przyjemnych 😉

W razie pytań – komentuj 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *