Idealny trening w odczuciu (przyszłej) fizjoterapeutki – cz. 1

Wygląda na to, że wiosna wreszcie rozgościła się u nas na dobre, a razem z nią przybyło nam wiele aktywnych postanowień… 🙂 Widząc coraz większe tłumy wylewające poty na treningach postanowiłam napisać trochę na temat tego, jak według mnie – studentki fizjoterapii, nie potrafiącej już żyć bez regularnych ćwiczeń, powinny wyglądać idealne zajęcia fizyczne*. Ponieważ jest to bardzo obszerny temat podzieliłam go na kilka części. Dzisiaj pierwsza z nich: wstęp do mądrego trenowania, czyli o rodzajach ćwiczeń fizycznych. 🙂

16711

Prawidłowo skonstruowana lekcja wychowania fizycznego/ trening sportowy powinien składać się z:

  1. Części wstępnej – momentu organizacyjnego i rozgrzewki
  2. Części głównej – zależnej od typu przeprowadzanych przez nas zajęć
    (może być to: lekcja gimnastyczna, lekkoatletyczna, trening gier zespołowych
    lub elementy gier i zabaw sportowych)
  3. Części końcowej – ćwiczeń rozluźniających i zakończenia zajęć.

Wszystkie ćwiczenia wykonywane przez nas według powyższego schematu (zarówno podczas treningów  grupowych jak i indywidualnych) możemy podzielić na cztery główne grupy. Są to:

  • ćwiczenia porządkowo-dyscyplinujące (znajdujące zastosowanie głównie podczas lekcji wychowania fizycznego; nie będą one omawiane w tym cyklu, jednak warto zaznaczyć ich istnienie),
  • ćwiczenia kształtujące,
  • ćwiczenia stosowane,
  • ćwiczenia uzupełniające.

Ćwiczenia kształtujące – mogą odbywać się jako wolne lub z zastosowaniem różnorodnych przyborów. Ich celem jest zrównoważony rozwój mięśni pod względem długości i siły oraz wypracowanie poprawnej postawy u ćwiczących. Ćwiczenia kształtujące stanowią fundament części wstępnej treningu – rozgrzewki, mogą też stanowić samodzielną całość w postaci lekcji gimnastycznej.

Ćwiczenia stosowane – opierają się na naturalnych ruchach i czynnościach dnia codziennego. Należą do nich między innymi rzuty, skoki, biegi i ćwiczenia akrobatyczne. Ich celem jest ogólny rozwój ćwiczącego i wyrobienie u niego podstawowych cech motorycznych. Ćwiczenia stosowane wykonywane są w głównej części zajęć fizycznych, ich forma zależy od typu lekcji/ treningu.

Ćwiczenia uzupełniające – zaliczane do ćwiczeń rozrywkowych i praktycznych, tj. gry i zabawy, taniec, czy elementy samoobrony. Mogą stanowić samodzielną formę lub być uzupełnieniem dwóch poprzednich grup.

* W tym miejscu muszę zaznaczyć, że nie jestem (jeszcze ;)) zawodową trenerką,
a informacje zaczerpnęłam z literatury, uczelnianych notatek i własnych doświadczeń
z różnorodnych zajęć sportowych i tanecznych. Chętnie dowiem się jakie zdanie na ten temat mają osoby bardziej doświadczone ode mnie – zapraszam do komentowania. 😉

W kolejnej części dowiecie się więcej o ćwiczeniach kształtujących i o tym jak powinna wyglądać prawidłowa metodycznie rozgrzewka. 🙂

Skomentuj